این درست نیست که مداح روی قطعات موسیقی پاپ و ترانه ها نوحه بخواند و مرثیه بگوید. متاسفانه مراسم واقعی سوگواری ما که با موسیقی نواحی ایران همراه بوده است، در حال از بین رفتن است.
نایب علی صحرا روشن» سرپرست گروه موسیقی طرقه» که روی موسیقی شمال خراسان و مناطق کردنشین این استان فعالیت می کند، ضمن بیان این مطلب افزود: ما در موسیقی کردهای خراسان بهترین و مفصل ترین عزاداری ها را برای امام حسین (ع) داریم. با سرنا و دهل روضه خوانی هایی را از قدیم برگزار می کردیم. در این مراسم که با بیدار شدن مردم در سحر همراه بوده است، سازهای دهل و سنج نقش اصلی را بازی می کرده اند . سازهایی که الان به طبل تغییر شکل داده اند. در کنار اینها که به نوعی ساز جنگ شمرده می شدند، آهنگ هایی غمگین نواخته می- شد و محتوای آنها در مورد مصیبت های امام حسین (ع) در روز عاشورا و اهل بیت ایشان بود. این مراسم، گاه به صورت فردی و گاه به شکل جمعی توسط نوازندگان هر منطقه اجرا می شد. این افراد، جلوی دسته های سینه زنی و عزاداری قرار می گرفتند و ساز می زدند. مردم عزادار هم روی این موسیقی با اشعار محلی شعر می خواندند.
وی افزود: موسیقی مقامی ما موسیقی عرفانی است. ما قطعه ای معروف به نام شاعیان» داریم که این قطعه تنها در مراسم عزا، اجرا می شود. در ابتدا شاعیان» که در حال حاضر از شکل قطعه خارج شده و به یک مراسم تبدیل شده است، در عزای امام حسین (ع) اجرا می شده. در این مراسم، رقص های عرفانی، عبادت، عزاداری و جنگ به تصویر کشیده می شود. این مراسم هر زمانی،که اتفاقی بیافتند یا تشییع جنازه ی شهیدی باشد، انجام می شود. در گذشته تنها ن، همچون ن به جا مانده از واقعه عاشورا، جنازه را حمل می کردند و شیون و زاری داشتند. مردان آن را به خاک می سپردند و در راه بازگشت، از نو مراسم مرثیه خوانی ادامه داشته است. در این بین رقص های حماسی هم انجام می شد.
وی در پایان گفت: درست است که هر کس که حتی در دلش هم به امام حسین و عاشورا فکر کند، در عزای اوست و سوگواری کرده، اما سوگواری هم آدابی دارد که ما ایرانی ها از سالها پیش آداب آن را می دانیم و با تفکر و شناخت آن را انجام داده ایم. متاسفانه امروزه بسیاری از مداحی ها بر اساس اصول ریشه دار انجام نمی شود. برخی اولین آهنگی که به گوششان برسد، را با تغییراندکی در شعر به عنوان نوحه و مرثیه می خوانند. حالا دیگر کسی فکر نمی کند که موسیقی پاپ برای عزاداری نیست. از سویی دیگر ما هم که می خواهیم موسیقی آئینی خودمان را حفظ کنیم و آن را اشاعه دهیم، امکانی در اختیارمان گذاشته نمی شود. من بارها خواسته ام که مراسم شاعیان» را اجرا کنم، اما بیشترین وقتی که برای اجرای برنامه در اختیار داشته ام بین 10 تا دقیقه بوده که عملا در این زمان نمی توان کاری کرد.
موسیقی ,مراسم ,هم ,امام ,حسین ,انجام ,آن را ,در این ,امام حسین ,حسین ع ,می شود